A fogyasztói magatartás vizsgálata és elemzése régóta a marketing egyik központi elemét képezi. Hiszen ha a szakembereknek sikerül megfejteni vásárlási döntéseink mozgató rugóit, akkor sokkal könnyebben lehet ezekkel harmonizáló reklám aktivitást eszközölnie a cégeknek, márkáknak. A fogyasztói magatartás témaköre közel sem olyan egyszerű, mint ahogy azt elsőre gondolnánk. A vásárlók, tehát mi, fogyasztók nem mindig racionális és logikus folyamatok mentén döntünk vásárlásainkról. Vannak persze szokások, minták, amiket követünk, amelyek általánosságban jellemzik, hogy milyen termékek mellett döntünk, melyeket emeljük le a polcról és vásároljuk meg. De például más-és más ez a minta mondjuk az alapján, ahogy öregszünk. Vagy amikor munkahelyet váltunk, esetleg jobb pozícióba kerülünk. Mások az igényeink, mikor még egyedül élünk és más termékek kerülhetnek előtérbe, amikor már gyerekeinket neveljük. Mind ezek mellett vásárlásainkra hatással van az aktuáliskörnyezetünkön túl a neveltetésünkből származó hiedelmeink, korábbi berögződések, amelyek szintén befolyásolhatják, hogy mi mellett döntünk. A marketing szakemberek ezeket a befolyásoló tényezőket mind figyelembe veszik, sőt, jelentős összegeket költenek arra vonatkozóan, hogy a kutatások alapján valamiféle tendenciát felállítva a jövőbeli trendeket és vásárlási szokásokat is előre fel tudják térképezni.